STATUT
POLSKIEGO ZWIĄZKU ZRZESZEŃ HODOWCÓW I PRODUCENTÓW DROBIU
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Polski Związek Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu /PZZHiPD/, zwany dalej Związkiem, jest dobrowolną, niezależną i samorządną społeczno-zawodową organizacją rolników, zrzeszających zrzeszenia hodowców i producentów drobiu, jak również osoby fizyczne i prawne prowadzące działalność branży drobiarskiej na terenie całego kraju.
- Związek reprezentuje i broni całokształtu praw i interesów zawodowych i społecznych zrzeszonych hodowców i producentów drobiu.
- Związek jest krajowym związkiem rolniczych zrzeszeń branżowych i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników oraz niniejszego Statutu.
§ 2.
- Terenem działalności Związku jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą Związku jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 3.
- Związek posiada osobowość prawną.
- Związek może być członkiem organizacji rolniczej krajowej lub międzynarodowej – na zasadach równopartnerstwa.
§ 4.
- Związek używa pieczęci podłużnej z napisem: Polski Związek Zrzeszeń Hodowców
i Producentów Drobiu w Warszawie. - Związek ma prawo posiadać sztandar i odznaki związkowe.
II. Cele i zadania Związku oraz środki ich realizacji
§ 5.
- Celem Związku jest reprezentacja i obrona praw i interesów zawodowych i społecznych hodowców i producentów drobiu, działanie na rzecz rozwoju i podnoszenie poziomu
i kultury chowu i hodowli drobiu oraz poprawy warunków życia producentów. - Realizując swoje cele Związek współdziała z organami administracji państwowej oraz organizacjami społecznymi i gospodarczymi działającymi na rzecz drobiarstwa.
- Do zadań Związku należy:
1/ reprezentowanie interesów swoich członków wobec naczelnych organów władzy
i administracji państwowej,
2/ inicjowanie i udzielanie pomocy w zakresie upowszechniania doświadczeń fachowych oraz osiągnięć naukowych,
3/ działanie na rzecz poprawy zaopatrzenia hodowców i producentów w środki produkcji,
4/ udział w ustalaniu warunków kontraktacji, cen skupu i sprzedaży, likwidacji szkód losowych,
5/ sprawowanie kontroli społecznej w zakresie realizacji umów kontraktacyjnych,
6/ prowadzenie działalności wydawniczej,
7/ prowadzenie działalności gospodarczej i socjalnej
8/ gromadzenie środków własnych i tworzenie funduszy na rozwój działalności statutowej.
§ 6.
Cele i zadania realizuje Związek w szczególności poprzez:
1/ inicjowanie i rozwijanie współpracy z instytucjami, organizacjami, placówkami naukowymi i wydawniczymi w kraju i zagranicą w zakresie podstawowych problemów hodowli i produkcji drobiu,
2/ opracowywanie analiz kosztów produkcji drobiarskiej,
3/ opiniowanie założeń lub projektów aktów prawnych dotyczących produkcji drobiarskiej lub warunków pracy i życia hodowców i producentów drobiu,
4/ udzielenie pomocy organizacyjnej i fachowej organizacjom członkowskim,
5/ inicjowanie różnych form szkoleń hodowców i producentów drobiu,
6/ prowadzenie różnych form szkoleń dla pracowników jednostek członkowskich,
7/ koordynowanie pracy członków Związku,
8/ nadzór organizacyjno-fachowy nad pracą biur okręgowych, wojewódzkich i innych branżowych zrzeszeń hodowców i producentów drobiu
9/ organizowanie działalności socjalnej i kulturalnej w skali kraju dla jednostek członkowskich,
10/ wykonywanie lustracji działalności członków Związku oraz wyodrębnionych organizacyjnie jednostek gospodarczych Związku.
III. Zakres i przedmiot działalności gospodarczej
§ 7.
- Związek może prowadzić działalność gospodarczą o charakterze produkcyjnym, usługowym i handlowym jak również inicjować i prowadzić działalność o charakterze socjalnym, kulturalnym i innym.
- Działalność gospodarcza Związku może być prowadzona bezpośrednio przez Związek, poprzez wyodrębnione jednostki gospodarcze, a także w drodze posiadania udziałów
w spółdzielniach, udziałów i akcji w spółkach oraz poprzez wydzierżawienie składników majątkowych innym podmiotom gospodarczym i organizacjom. - Powoływanie wyodrębnionych organizacyjnie jednostek gospodarczych Związku, określanie zasad i zakresu prowadzenia przez nie działalności, uchwalanie ich statutów
a także ustalanie zasad udziału w spółdzielniach i spółkach – należy do kompetencji Zarządu Głównego. - Likwidacja jednostki gospodarczej należy do kompetencji Zarządu Głównego. Zarząd Główny może upoważnić Prezydium do określenia zasad i planu likwidacji oraz powołania likwidatora.
- Z chwilą powołania likwidatora, likwidator zarządza działalnością i mieniem likwidowanej jednostki. Zarząd Główny lub działające w jego imieniu Prezydium ZG może udzielić likwidatorowi prawa do dysponowania zarządzanym w trakcie likwidacji majątkiem bez ograniczeń albo w ściśle określonym zakresie.
§ 8.
- Przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez wyodrębnione organizacyjnie jednostki gospodarcze Związku, jest:
a/ organizowanie produkcji drobiarskiej – skupu surowców drobiarskich /jaj, mięsa, pierza i puchu/ oraz środków do produkcji drobiarskiej,
b/ organizowanie zaopatrzenia producentów drobiu w środki produkcji i świadczenie na ich rzecz usług związanych z produkcją drobiarską,
c/ prowadzenie przetwórstwa surowców drobiarskich,
d/ obrót towarowy produktami wytwarzanymi we własnym zakresie w kooperacji lub zakupionymi w innych jednostkach gospodarczych,
e/ organizowanie własnej sieci handlu detalicznego i punktów gastronomicznych,
f/ organizowanie eksportu produktów i surowców drobiarskich, import maszyn, urządzeń i materiałów do produkcji drobiarskiej i przetwórstwa oraz prowadzenia wymiany towarowej z zagranicą,
g/ organizowanie i prowadzenie innej działalności produkcyjnej, usługowej
i handlowej na rzecz rozwoju drobiarstwa.
- Wyodrębnione organizacyjnie jednostki gospodarcze Związku działają na podstawie zatwierdzonego przez Zarząd Główny PZZHiPD Statutu, umożliwiającego im tworzenie oddziałów terenowych /wojewódzkich, okręgowych/, działających na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym.
- Przedmiot działania jednostek, o których mowa w ust. 2 określa szczegółowo ich statut zatwierdzony /uchwalony/ przez Zarząd Główny Związku.
IV. Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9.
- Członkami zwyczajnym Związku mogą być okręgowe, wojewódzkie i inne branżowe zrzeszenia hodowców i producentów drobiu a także osoby fizyczne i prawne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie hodowli i produkcji drobiarskiej oraz przetwórstwa drobiowego.
- Członkami honorowymi Związku mogą być osoby fizyczne, które otrzymują tytuł „Honorowego Członka PZZHiPD” za szczególne zasługi w rozwoju drobiarstwa lub działalności organizacyjno-statutowej Związku.
- Tytuł „Honorowego Członka PZZHiPD” nadaje Kongres na wniosek Zarządu Głównego PZZHiPD.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub osoba fizyczna działająca gospodarczo na rzecz branży drobiarskiej.
§ 10.
- Przyjęcie na członka Związku dokonuje Zarząd Główny na wniosek zainteresowanego okręgowego, wojewódzkiego lub innego branżowego zrzeszenia.
- Członkostwo ustaje:
1/ z chwilą utraty osobowości prawnej przez członka Związku,
2/ na podstawie Uchwały Zjazdu zainteresowanego członka o wystąpieniu ze Związku,
3/ na podstawie Uchwały Zarządu Głównego o wykluczeniu ze Związku.
- Członek może być wykluczony ze Związku, gdy:
1/ systematycznie nie wypełnia obowiązków statutowych lub dopuszcza się ich ciężkiego naruszenia,
2/ działa na szkodę Związku,
3/ jego pozostawienia w związku nie da się pogodzić z postanowieniami Statutu lub zasadami współżycia społecznego.
- Od Uchwały Zarządu Głównego o wykluczeniu ze Związku przysługuje odwołanie do najbliższego Kongresu.
§ 11.
- Członek zwyczajny Związku ma prawo:
1/ przez swoich delegatów brać udział w obradach Kongresu oraz decydować
o kierunkach działalności Związku,
2/ wybierać przez swych delegatów władze Związku,
3/ korzystać z pomocy organizacyjnej, fachowej i finansowej Związku w wypełnianiu swoich obowiązków statutowych,
4/ zgłaszać wnioski dotyczące działalności Związku oraz żądać informacji o sposobie ich realizacji.
- „Członek Honorowy Związku” ma prawo brać udział w obradach Kongresu z głosem doradczym.
- Członek wspierający ma prawo brać udział w obradach Kongresu z głosem doradczym.
§ 12.
Członek Związku zobowiązany jest:
1/ stosować się do postanowień Statutu Związku,
2/ realizować uchwały władz Związku,
3/ poddawać się lustracji Związku oraz wykonywać zalecenia polustracyjne.
V. Władze Związku /organy statutowe/
§ 13.
- Władzami Związku są:
1/ Kongres,
2/ Zarząd Główny,
3/ Główna Komisja Rewizyjna,
4/ (wykreślono)
- Kadencja władz Związku trwa 4 lata. W razie ustąpienia członka w trakcie trwania kadencji władz wymienionych w ust. 1 ppkt 3 i 4 – na jego miejsce wchodzi zastępca członka, który uzyskał największą ilość głosów.
- Do władz Związku może być wybrana osoba, która jest delegatem na Kongres.
- Członkowie władz Związku pełnią swoje funkcje społecznie.
- Uchwały właz Związku zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków organu statutowego za wyjątkiem przypadków określonych
w niniejszym Statucie. - Członkowie władz Związku mogą być odwołani z zajmowanych funkcji przed upływem kadencji w przypadku nie wypełniania obowiązków członka władz, naruszania prawa, naruszania postanowień Statutu i uchwał Związku. Odwołania dokonuje organ statutowy, którego są członkami, w drodze uchwały podjętej z własnej inicjatywy.
- Mandat członka władz Związku wygasa przed upływem kadencji w przypadku:
1/ ustania członkostwa Związku,
2/ rezygnacji z mandatu,
3/ odwołania w trybie wymienionym w ust. 6.
Kongres Związku
§ 14.
- Kongres Związku jest najwyższą władzą Związku.
- Kongres powinien być zwołany przez Zarząd Główny najpóźniej w terminie 30 dni po zakończeniu kadencji władz Związku.
§ 15.
- Nadzwyczajny Kongres jest zwoływany przez Zarząd Główny na podstawie:
1/ Uchwały Zarządu Głównego,
2/ Uchwały podjętej jednomyślnie przez Główną Komisję Rewizyjną, przy obecności co najmniej połowy członków,
3/ pisemnego wniosku 1/3 członków Związku.
- Nadzwyczajny Kongres powinien być zwołany w terminie 60 dni od chwili podjęcia uchwały przez Zarząd Główny i w takim samym terminie od chwili podjęcia uchwały przez Prezydium jeśli Nadzwyczajny Kongres jest zwoływany na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej bądź pisemnego wniosku 1/3 członków Związku.
- W Nadzwyczajnym Kongresie biorą udział delegaci wojewódzkich i okręgowych zrzeszeń wybrani na poprzedni Kongres.
- Nadzwyczajny Kongres zwołany w trybie pkt 1-3 niniejszego paragrafu ma uprawnienia Kongresu.
§ 16
- W obradach Kongresu z głosem decydującym biorą udział delegaci wybrani na Kongres przez okręgowe, wojewódzkie i inne branżowe zrzeszenia hodowców i producentów drobiu.
- Zarząd Główny ustala zasady, ilość i tryb wyboru delegatów na kongres dla okręgowych, wojewódzkich i innych branżowych zrzeszeń nie mniej niż 2 delegatów z każdego zrzeszenia i nie więcej niż 8.
- Na Kongresie mogą uczestniczyć z głosem doradczym goście zaproszeni przez Zarząd Główny, „Członkowie Honorowi” Związku oraz członkowie władz Związku nie będący delegatami.
- Delegaci powinni być powiadomieni na piśmie o terminie i miejscu Kongresu z podaniem porządku obrad co najmniej na 14 dni od ustalenia terminu Kongresu.
- Kongres otwiera Prezes Zarządu Głównego lub Wiceprezes Zarządu Głównego,
a obradami Kongresu kieruje Przewodniczący wybrany każdorazowo przez Kongres. - Obrady odbywają się zgodnie z regulaminem obrad zatwierdzonym każdorazowo przez Kongres.
- Kongres podejmuje uchwały większością głosów obecnych delegatów, przy udziale co najmniej ½ wybranych delegatów.
Uchwały Kongresu dotyczące zmian w Statucie wymagają 2/3 ilości głosów obecnych delegatów.
Uchwały Kongresu dotyczące rozwiązania Związku wymagają 3/4 ilości obecnych delegatów.
- Jeżeli Kongres nie dojdzie do skutku z braku kworum, Kongres może w drugim terminie podejmować uchwały bez względu na liczbę obecnych delegatów. Drugi termin Kongresu może być wyznaczony w tym samym dniu co pierwszy, w godzinach późniejszych, co powinno być zaznaczone w zawiadomieniu.
- Głosowanie przeprowadza się jawnie lub tajnie w zależności od postanowień regulaminu obrad Kongresu.
- Obrady Kongresu są protokołowane, a podjęte uchwały podpisane przez Przewodniczącego obrad Kongresu – stanowią załączniki do protokołu obrad.
- Dla ułatwienia przebiegu obrad Kongres może wyłonić wśród swoich delegatów komisje regulaminowe, jak komisja mandatowa, wyborcza, uchwał i wniosków, skrutacyjna lub inne oraz zespoły problemowe.
§ 17.
Do kompetencji Kongresu należy:
1/ zatwierdzenie każdorazowo regulaminu obrad Kongresu,
2/ uchwalenie Statutu Związku oraz jego zmian,
3/ uchwalenie regulaminów Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej,
4/ zatwierdzenie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej oraz udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
5/ uchwalenie programu działalności Związku,
6/ wybór członków Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i ich zastępców,
7/ rozpatrywanie odwołań do uchwał Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej,
8/ nadawanie i pozbawianie tytułu „Honorowego Członka PZZHiPD” na wniosek Zarządu Głównego,
9/ uchylanie uchwał Zarządu Głównego na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
10/ uchylanie uchwał Głównej Komisji Rewizyjnej na wniosek Zarządu Głównego,
11/ podjęcie Uchwały o rozwiązaniu Związku.
Zarząd Główny
§ 18.
- Zarząd Główny składa się z 9 z 15 przedstawicieli członków Związku wybranych przez Kongres spośród delegatów.
- Zarząd Główny na pierwszym posiedzeniu odbytym w czasie trwania Kongresu wybiera ze swego grona prezesa ZG oraz na wniosek prezesa pozostałych członków Prezydium ZG w składzie: 2 wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
- W przypadku konieczności wyboru prezesa, w czasie trwania kadencji – wyboru dokonuje Zarząd Główny. Nowowybrany prezes może przedstawić wnioski o zmianę składu Prezydium.
- (wykreślono).
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu Głównego przed upływem kadencji – Zarząd Główny może powołać nowego członka spośród delegatów Zrzeszenia, którego reprezentantem był ustępujący członek Zarządu Głównego. Powołanie nowego członka następuje na wniosek właściwego Zrzeszenia.
- Posiedzenia Zarządu Głównego są zwoływane przez prezesa Zarządu Głównego lub upoważnionego przez niego wiceprezesa nie rzadziej niż 2 razy w roku kalendarzowym.
- W posiedzeniach Zarządu Głównego uczestniczą z głosem doradczym: Przewodniczący lub Zastępca Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej. W posiedzeniach Zarządu Głównego mogą uczestniczyć z głosem doradczym inni członkowie władz Związku oraz goście zaproszeni przez Prezesa Zarządu Głównego.
- Prezes Zarządu Głównego jest zobowiązany zwołać posiedzenie Zarządu Głównego
w terminie 14 dni na pisemny wniosek:
- większości członków Zarządu Głównego,
- 3 Zarządów Okręgowych lub Wojewódzkich Zrzeszeń,
- Głównej Komisji Rewizyjnej.
- Głosowanie odbywa się w sposób jawny; na wniosek Prezesa lub większości obecnych członków Zarządu Głównego – głosowanie odbywa się w sposób tajny.
- W okresach między posiedzeniami Zarządu Głównego jego funkcję sprawuje Prezydium działające w ramach kompetencji udzielonych przez Zarząd Główny.
- Prezes Zarządu Głównego reprezentuje Związek na zewnątrz.
- Prezes lub upoważniony przez niego członek Zarządu Głównego sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością Biura Związku oraz wyodrębnionych jednostek gospodarczych Związku.
§ 19.
- Zarząd Główny działa w oparciu o niniejszy Statut i regulamin działalności Zarządu Głównego uchwalony przez Kongres.
- Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
1/ zwołanie Kongresu,
2/ ustalenia zasad, ilości i trybu wyboru na Kongres delegatów z okręgowych, wojewódzkich i innych branżowych zrzeszeń będących członkami Związku,
3/ przyjmowanie na członków Związku oraz wnioskowanie o nadanie bądź pozbawienie członkostwa honorowego Związku przez Kongres,
4/ składanie sprawozdanie ze swojej działalności na Kongres,
5/ zatwierdzanie rocznych planów rzeczowych i finansowych Związku oraz rocznego bilansu z działalności finansowej Związku i wyodrębnionych jednostek gospodarczych Związku oraz dokonywanie podziału nadwyżki z działalności gospodarczej,
6/ uchwalanie zasad i trybu przeprowadzania lustracji zrzeszonych członków
i powołanych jednostek gospodarczych; dokonywanie lustracji przez upoważnionych lustratorów i wydawanie zaleceń polustracyjnych,
7/ powoływanie komisji problemowych Zarządy Głównego, których przewodniczącymi powinni być członkowie Zarządu Głównego,
8/ uchwalenie taryfikatorów płac pracowników, regulaminów pracy i statutów bądź regulaminów jednostek podległych bezpośrednio Zarządowi Głównemu,
9/ uchwalanie systemów finansowych oraz schematów organizacyjnych wyodrębnionych jednostek prowadzących działalność gospodarczą,
10/ nabywanie i zbywanie nieruchomości wchodzących w skład majątku Związku,
11/ powoływanie i odwoływanie na wniosek Prezesa Zarządu Głównego dyrektorów jednostek organizacyjnych podległych Zarządowi Głównemu,
12/ ustalanie wysokości składek członkowskich dla członków Związku,
13/ podejmowanie uchwał o przystąpieniu do innych organizacji krajowych lub międzynarodowych,
14/ uchwalanie zaleceń dla zarządów okręgowych, wojewódzkich i innych branżowych zrzeszeń w zakresie działalności merytorycznej Związku, w ramach podjętych uchwał przez Kongres,
15/ załatwianie wszystkich spraw związanych z działalnością statutową Związku, a nie zastrzeżonych w Statucie dla innych władz Związku.
Główna Komisja Rewizyjna
§ 20.
- Główna Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków oraz działa w oparciu
o niniejszy Statut i regulamin działalności uchwalony przez Kongres. - Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami innych władz Związku.
- Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Głównego, a Przewodniczący i Zastępcy Przewodniczącego – również w posiedzeniach Prezydium.
- Przewodniczący bądź upoważnieni przez niego inni członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczenia w posiedzeniach władz zrzeszeń wojewódzkich
i okręgowych.
§ 21.
Do kompetencji Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1/ kontrola przestrzegania Statutu Związku przez członków i władze Związku,
2/ kontrola realizacji uchwał Kongresu,
3/ badanie legalności podjętych uchwał przez Zarząd Główny i prawidłowości ich realizacji oraz ich zgodności z obowiązującymi przepisami,
4/ badanie gospodarki finansowej Związku i jego wyodrębnionych jednostek gospodarczych,
5/ kierowanie swoich postulatów pod adresem innych władz Związku,
6/ uchwalanie żądania zwołania Nadzwyczajnego Kongresu oraz posiedzenia Zarządu Głównego,
7/ rozpoznanie odwołań od decyzji Komisji Rewizyjnych okręgowych, wojewódzkich
i innych branżowych zrzeszeń i wydawanie zaleceń w sprawach będących przedmiotem odwołań.
§ 22.
- Główna Komisja Rewizyjna ma obowiązek przedstawić Kongresowi:
- sprawozdanie ze swej działalności
- ocenę całokształtu prac Zarządu Głównego łącznie z wnioskiem o udzielenie absolutorium Zarządowi Głównemu.
- Główna Komisja Rewizyjna przy jednomyślnej uchwale podjętej przy obecności co najmniej połowy członków ma prawo wstrzymać wykonanie uchwały Zarządu Głównego, przedstawiając ją Kongresowi w celu podjęcia ostatecznego stanowiska.
Główny Sąd Koleżeński
(wykreślono)
Biuro Zarządu Głównego
§ 26.
- Pracami Biura Zarządu Głównego kieruje Dyrektor powołany przez Zarząd Główny na wniosek Prezesa Zarządu Głównego.
- Dyrektor Biura Zarządu Głównego zatrudnia pracowników w ilości zatwierdzonej przez Zarząd Główny.
- Dyrektor Biura Zarządu Głównego odpowiada za całokształt pracy biura przed Zarządem Głównym.
- Biuro Zarządu Głównego działa w oparciu o Regulamin zatwierdzony przez Zarząd Główny.
- Dyrektor Biura Zarządu Głównego może uczestniczyć we wszystkich posiedzeniach władz Związku z głosem doradczym.
§ 27.
- Do obowiązków Biura Zarządu Głównego należy realizacja wszystkich uchwał
i postanowień władz Związku oraz zabezpieczenie obsługi techniczno-organizacyjnej władz Związku. - Biuro Zarządu Głównego ma obowiązek ponadto
1/ organizacyjnie przygotować i przedstawić w pracach wszystkich komisji problemowych Związku,
2/ koordynować prace biur okręgowych, wojewódzkich i innych branżowych zrzeszeń,
3/ udzielać pomocy organizacyjnej i instruktażowej pracownikom biur zrzeszeń.
- Dyrektor Biura Zarządu Głównego odpowiada za pracę służby lustracyjnej Związku
w zakresie uchwalonym przez Zarząd Główny.
VI. Fundusze i majątek Związku
§ 28.
- Związek może posiadać własny majątek ruchomy i nieruchomy, nabywać go, zbywać
i obciążać zobowiązaniami. Majatek Związku składa się ze środków trwałych
i obrotowych. - Majątkiem Związku dysponuje Zarząd Główny w granicach określonych odpowiednimi przepisami oraz postanowieniami niniejszego Statutu. Zarząd Główny może cedować te uprawnienia na Prezydium w formie uchwały i w zakresie ściśle określonym.
§ 29.
- Oświadczenie woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Zarządu Głównego Związku składają w jego imieniu dwie osoby, w tym Prezes Zarządu Głównego lub Wiceprezes i osoby upełnomocnione.
- W ramach zatwierdzonego rocznego preliminarza oświadczenie woli składają Dyrektor
i Główny Księgowy Biura Zarządu Głównego. - Dokumenty i korespondencję w imieniu Zarządu Głównego podpisują Prezes Zarządu Głównego lub jeden z Wiceprezesów.
- W ramach zatwierdzonego planu likwidacji jednostki działalności gospodarczej oświadczenie woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych składają: likwidator
i główny księgowy likwidowanej jednostki.
§ 30.
- Fundusz Związku tworzą:
- składki uchwalone przez Zarząd Główny,
- dochody z podziału rocznych nadwyżek z działalności gospodarczej Związku,
- zapisy, darowizny i subwencje,
- dochody z innych źródeł.
- Fundusze wymienione w ust. 1 niniejszego paragrafu mogą być wykorzystane tylko na działalność statutową Związku.
- Zarząd Główny Związku może tworzyć fundusze specjalne z dobrowolnych wpłat. Sposób zbierania i wydatkowania tych funduszy ustala Regulamin zatwierdzony przez Zarząd Główny.
VII. Przepisy końcowe
§ 31.
- Rok obrachunkowy i sprawozdawczy ustala się zgodnie z rokiem kalendarzowym.
§ 32.
- Rozwiązanie Związku może nastąpić uchwałą Kongresu podjętą zwykłą większością głosów, przy obecności nie mniejszej niż 2/5 wybranych delegatów.
- W przypadku rozwiązania Związku – Kongres Związku ustala sposób likwidacji majątku Związku oraz powołuje w tym celu Komisję Likwidacyjną.
- Związek może być rozwiązany w przypadku i trybie określonym w ustawie z dnia 08.10.1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników.
STATUT
Stanowi jednolity tekst uwzględniający zmiany wprowadzone uchwałą nr 1/XV – K/92 –
XV Kongresu PZZHiPD z dnia 27.05.1992 r. oraz uchwałami XXII Kongresu PZZHiPD z dnia 23.11.2017 r. do Statutu PZZHiPD zarejestrowanego w Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy dnia 18 listopada 1991 r. pod nr DRKR – 13.